Midgard
Skandynawia, 2001
Planer postów


    Reputacja i rozpoznawalność

    Konta specjalne
    Mistrz Gry
    Mistrz Gry
    https://midgard.forumpolish.com/https://midgard.forumpolish.com/


    Reputacja i rozpoznawalność
    Na odbiór każdej postaci wpływa wiele czynników; podczas rozgrywek można zetknąć się z osobami znanymi z pierwszych stron magazynów i osobami, które z łatwością wtapiają się w okoliczny tłum. System reputacji i rozpoznawalności ma za zadanie ułatwić sposób postrzegania postaci przez Mistrza Gry oraz innych użytkowników – pozwala podkreślić wizję danego autora, który decyduje, czy postać w jego zamyśle jest celebrytą, budzącym postrach przestępcą czy niczym niewyróżniającym się obserwatorem świata. Podstawową cechą opisanych wskaźników jest oprócz tego ich zmienność w miarę fabularnej rozgrywki, pozwalającej na swobodne rozwijanie postaci i wyciąganie konsekwencji z jej zachowania oraz podejmowanych w związku z karierą decyzji. Każda z wartości zostanie szczegółowo opisana osobno.
    Reputację i rozpoznawalność na poziomie karty postaci ustala tworzący ją gracz. Wartość ulega modyfikacjom w zależności od prowadzonych rozgrywek. Należy pamiętać, że jeśli historia zamieszczona w karcie postaci nie będzie uzasadniała doboru reputacji i rozpoznawalności, administracja może zażądać poprawienia wskaźników albo biografii, zależnie od woli danego gracza.
    Zgłoszenia o aktualizację reputacji lub rozpoznawalności należy dokonać w tym temacie. Nie ma określonych liczb punktów, o które podwyższa się albo obniża za konkretny czyn. Jest to związane ze specyfiką każdej sytuacji, która będzie zawsze rozpatrywana nieschematycznie, z wzięciem pod uwagę wszystkich czynników.
    Administrator pod każdym zgłoszeniem ma obowiązek napisać, o ile w zamian za dany czyn podwyższy albo obniży rozpoznawalność czy reputację. Niekiedy, w przypadku braku zgłoszenia, Mistrz Gry ma prawo sam dokonywać zmian – jeśli postać przykładowo popełni nietakt w stosunku do uznanego NPC bądź dokona nieudanej kradzieży, za który spotka ją odpowiednia sankcja. W związku z tym administracja może za każdy czyn dodać lub odjąć liczbę punktów z zakresu 1-10.

    Spis treści


    Konta specjalne
    Mistrz Gry
    Mistrz Gry
    https://midgard.forumpolish.com/https://midgard.forumpolish.com/


    Reputacja
    Wartość reputacji pozwala określić szacunek, którym cieszy się postać w stosunku do swoich bliskich czy szerszego grona magicznej społeczności. Decyduje głównie o charakterze rozpoznawalności – osoby z niską, ujemną reputacją są postrzegane jako skandaliści, przestępcy, a nawet wzbudzają powszechny lęk pośród galdrów. Osoby z wysokim wskaźnikiem reputacji uznaje się za szlachetne, dobre i działające w imię interesów drugiej osoby. Cieszą się znacznym zaufaniem i łatwiej jest im nakłonić bohaterów NPC podczas misji – postaci o niskiej reputacji mają z kolei bonusy do zastraszania, uwzględniane za każdym razem przez Mistrza Gry, który będzie obniżać im dane progi.

    Punkty reputacji na start
    -50-+50

    Reputacja występuje w zakresie -100 do +100 punktów. Gracz, który tworzy kartę postaci, może na wstępie ustalić reputację w zakresie między -50 a +50. Każda wartość musi mieć pokrycie w historii (np. -50 może zostać przyznane groźnemu przestępcy lub prawdziwemu skandaliście, a +50 znanemu dyplomacie w średnim wieku).

    Uwaga! Młode osoby, w tym studenci, na starcie mogą posiadać maksymalnie 25 punktów w reputacji. W innych przypadkach wybranie wyższej wartości musi być odpowiednio uzasadnione w karcie.


    Skala orientacyjna

    -100 – postać wzbudza strach u niemal każdego napotkanego przechodnia, jest zdolna przerazić tak samo wpływowych możnych, jak przeciętnych obywateli. Jej okrucieństwo zyskało miano legendy, odmawia się jej człowieczeństwa i nazywa się ją bezwzględną bestią, która za każdym razem dąży po trupach do celu.

    -70 – postać ma na swoim koncie przeróżne skandale i przewinienia, nie jest mile widziana w swoim środowisku i posiada wielu przeciwników w gronie najbliższych krewnych. Jeśli pochodzi z szanowanego klanu, została wydziedziczona, a obrana przez nią ścieżka jest uznawana za cios w dobre imię rodu. W zależności od charakteru i swojej profesji, budzi wyłącznie pogardę, szokuje lub jest również w stanie zastraszyć innych.

    -50 – postać budzi powszechne kontrowersje i niesmak. Bardzo często jest ofiarą nieprzychylnych spojrzeń i różnych plotek krążących nawet pośród jej krewnych, którzy żądają jej wydziedziczenia – co mogło mieć miejsce, gdy występki osiągnęły już odpowiednią wagę. W zależności od charakteru i swojej profesji, może być w stanie skutecznie wzbudzić lęk. W karierze zawodowej jest skłonna poświecić ludzi celem własnego sukcesu.

    -25 – większość obywateli ma o postaci neutralną opinię, jednak niektórzy są świadomi złej strony jej charakteru i popełnionych grzeszków. Dokonała ona kilku skandali, które przyćmiła przeszłość. W zależności od charakteru i profesji, może wzbudzić lęk czy też skłonić do namysłu niewpływowego człowieka.

    0 – osoby znające postać nie mają o niej konkretnego zdania – spytane o to, prawdopodobnie nie potrafiłyby wskazać ani rażących występków, ani wzniosłego działania na rzecz społeczności. Nie wzbudza odgórnie lęku ani szacunku w świecie galdrów.

    25 – postać jest ceniona w swoim środowisku, czy to ze względu na dokonania czy sam charakter. Nie przynosi hańby rodzinie, choć zawsze wymaga się od niej więcej, ponieważ ciągle włożyła zbyt mało pracy w rozsławianie swojego nazwiska. Grono najbliższych jest w stanie wysłuchać i rozważyć jej opinię, a także zmienić decyzję, gdy będą istniały ku temu powody.

    50 – postać jest respektowana w gronie znajomych i krewnych, a jej zdanie w tej grupie jest brane pod uwagę. Kluczowe jest to, że może również pochwalić się licznymi osiągnięciami. Pracodawcy i głowy zaprzyjaźnionych rodzin są skłonni rozważać jej rady. Najczęściej uznana jest za godnego przedstawiciela nazwiska i sumiennego pracownika. Korzystne relacje międzyludzkie odgrywają dla niej większe znaczenie od własnych sukcesów.

    70 – postać jest respektowana przez grupę swoich najbliższych, którzy zawsze rozważają jej zdanie przed podjęciem istotnych decyzji. Ma naturalny dar zjednywania sobie ludzi. Pokazywana jest jako duma rodziny i jeden z najlepszych przedstawicieli swojej profesji. Ze względu na roztaczane wpływy – w mniejszym lub większym stopniu – nawet jej przeciwnicy uznają ją za istotną.

    100 – postać budzi powszechny szacunek, stawiana jest zawsze za wzorzec postępowania. Osoby, także spoza z jej otoczenia, zawsze liczą się z jej opinią. Może liczyć na respekt ze strony największych wrogów. Uchodzi za doskonałą w swoim fachu, niepopełniającą błędów i nieprzynoszącą hańby osobę. Wszystko wskazuje na to, że zapisze się pozytywnie na kartach historii, a jej losy prawdopodobnie będą na ustach również przyszłych pokoleń.


    Zmiany reputacji

    Każdy gracz w trakcie gry może podwyższyć swoją reputację, a do przykładowych czynników, które na nią wpływają, można zaliczyć: udział w akcji charytatywnej, sukces zawodowy czy godne reprezentowanie rodziny na oficjalnych wydarzeniach w świecie galdrów. Obniżyć ją mogą z kolei takie sytuacje jak: kradzież i inne formy niezgodne z powszechnie obowiązującym prawem magicznym, na których postać zostanie przyłapana, publiczna obraza członka Rady czy rozmaite skandale, np. wyjście na jaw zdrady małżeńskiej. Wszystkie czynniki podwyższające lub obniżające reputację są rozpatrywane przez administrację indywidualnie.
    Konta specjalne
    Mistrz Gry
    Mistrz Gry
    https://midgard.forumpolish.com/https://midgard.forumpolish.com/


    Rozpoznawalność
    Rozpoznawalność niesie ze sobą szereg wad oraz zalet, jakie – w zależności od danej sytuacji – mogą stać się korzystne albo zagrażające dobremu imieniu postaci. W najprostszym ujęciu skala rozpoznawalności oznacza widoczność na arenie społecznej; postaci o wysokiej rozpoznawalności są kojarzone natychmiast, a każdy ich ruch może zostać skrzętnie odnotowany, czy to przez zwykłych obywateli czy przez dziennikarzy, którzy nie omieszkają go zawrzeć w najnowszym numerze pisma. Z kolei postaci o niskiej rozpoznawalności to szarzy obywatele, przykuwający jedynie przypadkowe spojrzenia. Nie ulega więc wątpliwości, że do utrzymania takiego stanu zwykle będą dążyli wszelakiej maści przestępcy.

    Punkty rozpoznawalności na start
    0-70

    Rozpoznawalność występuje w zakresie od 0 do 100 punktów. Podczas procesu powstawania karty postaci, gracz może wybrać wartość z zakresu 0-70, która najlepiej odzwierciedli tworzoną przez niego postać. Każda wartość musi mieć wyraźne uzasadnienie w historii.

    Uwaga! Młode osoby, w tym studenci, na starcie mogą posiadać maksymalnie 30 punktów w rozpoznawalności. W innych przypadkach wybranie wyższej wartości musi być uzasadnione w karcie.


    Skala orientacyjna
    0 – postać nie przykuwa żadnej uwagi, jest jednym z przeciętnych obywateli magicznej Skandynawii, łatwo gubiących się w tłumie. Zdarza się, że bardzo często zmienia miejsce zamieszkania, w związku z czym wiele osób nie kojarzy jej nawet z widzenia.

    10 – postać jest raczej znana w części dzielnicy, w której na co dzień mieszka, jednak dalsi sąsiedzi mają wyraźny problem z przypisaniem jej konkretnego imienia. Nie potrafią również wskazać o niej zbyt wielu szczegółów, gdyż spotykają ją zbyt rzadko.

    25 – postać jest znana w wąskim gronie związanym ze swoją profesją (np. niższego stopnia członek Kruczej Straży). Większość innych osób, poza najbliższymi znajomymi i sąsiadami, nie jest w stanie powiązać z jej twarzą konkretnego imienia.

    30 – o ile sama postać może nie być wysoce rozpoznawalna, o tyle bardziej znane będą jej dokonania bądź też rodzinne nazwisko. Jej wpływy są jeszcze ograniczone, choć ma coraz więcej koneksji. Jest to wartość minimalna dla przedstawicieli klanów.

    50 – postać ma wpływowe nazwisko i przyczyniła się do łączenia go ze swoim obliczem i/lub jest rozpoznawalna w szerszym gronie związanym z pełnioną przez siebie profesją (np. znany muzyk, wysoko postawiony członek Stortingu). Wielu, zwłaszcza możnych galdrów, jest w stanie przypomnieć sobie jej dane, sam wygląd lub dokonania. Zdarza się, że zostaje wymieniona w mediach.

    70 – imię, nazwisko i wygląd postaci są znane w całej magicznej Skandynawii. Osobie jest bardzo trudno zachować anonimowość i często pojawia się na pierwszych stronach okładek. O jej czynach i wypowiedziach mówią zwyczajni obywatele oraz przedstawiciele klanów. Na poziomie karty tylko dla popularnych artystów, celebrytów, sportowców, polityków oraz jarlów.

    100 – postać cieszy się wielką sławą, również poza magiczną Skandynawią. Nie schodzi z pierwszych stron okładek, a jej sukcesami i skandalami żyje znaczna część magicznego społeczeństwa. Praktycznie nie zdarza się, aby galdr nie znał jej wyglądu i nie potrafił przypisać zawodu oraz dokonań. Postać bez żadnego przebrania nie jest w stanie pozwolić sobie na anonimowość.

    Zmiany rozpoznawalności

    Każdy gracz w trakcie gry może podwyższyć swoją rozpoznawalność, a do przykładowych czynników, które na nią wpływają, można zaliczyć: ściganie listem gończym, pobyt w areszcie, regularne pojawianie się w mediach, podróż dyplomatyczna, wywołanie skandalu lub awans w pracy. Z kolei na obniżenie rozpoznawalności ma wpływ głównie bierność. Jeśli postać nie udziela się w życiu rodzinnym, nie uczestniczy w wydarzeniach istotnych dla magicznego świata i ignoruje swoją działalność zawodową, musi liczyć się z obniżeniem opisanego wskaźnika.



    Styl wykonali Einar i Björn na podstawie uproszczenia Blank Theme by Geniuspanda. Nagłówek został wykonany przez Björna. Midgard jest kreacją autorską, inspirowaną przede wszystkim mitologią nordycką, trylogią „Krucze Pierścienie” Siri Pettersen i światem magii autorstwa J. K. Rowling. Obowiązuje zakaz kopiowania treści forum.